Dvoufaktorové ověřování v CGM MEDISTAR
V průběhu května až července jsme všem zákazníkům systému CGM MEDSITAR postupně aktivovali dvoufaktorové ověřování pro přihlášení do systému. Jak jsem psal již v jarních novinkách - bezpečnost systému CGM MEDISTAR je pro nás opravdu velkou prioritou! Zdravotnická data musí být zabezpečena na co nejvyšší úrovni.
Proto bych Vám chtěl i nyní zdůraznit důležitost tohoto bezpečnostního opatření a nabídnout Vám k přečtení opět článek k vícefaktorovému ověřování..... Dvoufaktorové ověřování v CGM MEDISTAR
Práce s pacientem
Výběr pacienta dle telefonního čísla
Do vyhledání pacienta v CGM MEDISTAR přibyla nová možnost - hledání dle telefonního čísla. Pokud si přejete vyhledat pacienta dle telefonu -> pak jednoduše myší kliknete na ikonku "lupy" a rozbalí se Vám nabídka - zvolíte vyhledání dle telefonního čísla a zadáte telefonní číslo (nebo jeho začátek). Pomůckou pro rychlou změnu režimu vyhledávání je napsat do vygledávacího políčka "t:" a za dvojtečku psát hledané telefonní číslo. Program sám přepne do režimu vyhledávání dle telefonu.
Nově je nyní v seznamu vyhledaných pacientů zobrazena i informace o registraci pacienta k pracovišti (modré R znamená, že je pacient registrován přímo na IČP, pod kterým je uživatel přihlášen, šedé - pacient je registrován na jiném IČP organizace, stejné odbornosti jako ja aktuální přihlášení lékaře).
Při výběru pacienta dle jména nebo čísla pojištěnce se navíc doplnila do seznamu informace i o druhu pojištění - pokud je druh pojištění jiný než 1 (tedy 2, 3, 4 nebo "N"), pak se za kódem pojišťovny pacienta zobrazí i druh pojištění.
Oprava nebo smazání telefonního čísla
Pokud pacientovi v osobních údajích změníte nebo smažete telefonní číslo a toto telefonní číslo je uloženo v budoucích objednávkách v kalendáři - systém CGM MEDISTAR Vás na to upozorní a nabídne opravu i v těchto objednávkách.
Účtování a opravné dávky
Účetní údaje - možnost změny řazení dle data (roků) nebo dle dokladů (diagnóz) nezávisle na odbornosti
Doposud byly data v účetních údajích pacienta řazena pro odbornost 001, 002 podle data (rok-datum) a pro ostatní odbornosti se výkony řadily podle diagnóz a data.
Na žádost zákazníků jsme do této funkcepřidali tlačítko "Řazení podle data" - pokud je toto tlačítko zapnuto (modré) -> pak jsou řádky řazeny dle data (rok/datum), pokud je vypnuté -> pak jsou řazeny dle dokladů (diagnóz). Sjednotili jsme tak chování v této funkci pro uživatele všech odborností.
Opravné dávky - tisk faktury
Po odeslání opravné dávky na zdravotní pojišťovnu se nyní nabízí tisk faktury (pokud existuje) obdobně jako při primárním odeslání dávek.
Zobrazení věku dítěte v účtu i v dokladech
Nově se zobrazuje věk dítěte v účtu pacienta i editaci dokladu (věk se zobrazuje pouze do 19-tých narozenin pacienta, věk se vztahuje k aktuálnímu dni).
Příklad editace opravné dávky pacienta (dítěte)
Preskripce, očkování, eNeschopenka
Zobrazení názvu magistraliter ve vystavených receptech
Pro větší přehlednost jsme na žádost uživatelů přidali název receptury do seznamu vystavených receptů, viz obrázek.
Platnost receptu a úprava nabídky "specifikace" receptu
Nově jsme do elektronického receptu na hromadně vyráběná léčiva přidali políčko platnost receptu. Uživatel tak může nastavit platnost receptu přesně podle potřeby (až na 1 rok). V souvislosti s touto změnou jsme v nabídce políčka "Specifikace" na receptu nechali nově jen jednu možnost "Repetatur", s default platností 1/2 roku.
Nové políčko "Hradí pacient" v očkování
V rámci eOčkování odesílaného na ÚZIS je nutné posílat i informaci, jestli je očkování hrazeno zdravotní pojišťovnou nebo si ho hradí plně pacient sám. Proto jsme do okna očkování doplnili nové políčko "Hradí pacient". Pokud tedy očkování není ani částečně hrazeno zdravotní pojišťovnou, je potřeba zaškrtnout pole "Hradí pacient", aby se do centrálního registru dostala správná informace.
eNeschopenka
Výchozí zaměstnavatel
Při vystavení nové eNeschopenky se do formuláře předvyplní zaměstnavatel z dat uložených u pacienta v CGM MEDISTAR a ne ze záznamů ČSSZ. Pokud chce uživatel vybrat jiného než předplněního zaměstnavatele, zobrazí se následně v nabídce všichni zaměstnavatelé pacienta a to jak z databáze systému CGM MEDSITAR, tak dotažených z ČSSZ.
Navíc jsme do vystavení nové eNeschopenky přidali novou kontrolu - jestli je u zaměstnavatele vyplněna adresa (viz obrázek).
Oprava vystavení eNeschopenky pro pojištěnce záchranných složek
Pokud se vystavuje eNeschopenka pro pacienta, kde správcem pojištění jsou záchranné složky -> pak se těmto pojištěncům zároveň odvozuje odpovídající zaměstnavatel. Bohužel v adrese těchto zaměstnavatelů se z ČSSZ stáhne chybně kód České republiky. Místo "CZ" tam je "ČR". Následně vystavení eNeschopenky padal na chybu.
Upozornění na chybnou pobočku SSZ v případě kódu 101 (centrála SSZ)
ČSSZ občas chybně nastaví pobočku SSZ danému lékaři při vytvoření IČPE. Místo skutečné pobočky v daném okrese tam nastaví centrálu s kódem 101 a je obtížné vytelefonovat nápravu. Nyní, pokud dojde k tomuto chybnému nastavení, upozorníme na to žlutým vykřičníkem lékaře, protože na takové IČPE nejde vystavit eNeschopenku (ČSSZ takovou eNeschopenku ČSSZ zamítne).
- pokud jde o hlavní IČPE (v nastavení eNeschopenky v seznamu IČPE je označeno písmenem "H") -> pak je zde upozornění "Kontaktujte místně příslušnou pobočku SSZ o požádejte o nápravu."
- pokud jde o vedlejší IČPE (bez označení písmenem), pak se zobrazí upozornění "Změňte hodnotu na pobočku dle adresy ordinace." (u vedlejšího IČPE lze kód pobočky změnit uživatelem)
Kalendář
Na přání zákazníkům kterým se na jednom pracovišti (v jednom kalendáři) pravidelně střídají dva nebo více lékařů jsme umožnili definovat do časových slotů lékaře.
Toto nastavení je možné pouze pro "Kalendář pracoviště" - viz obrázek:
• Kalendář - možnost nastavit slot a posléze objednávku na konkrétního lékaře + přiřazení šablony slotu na konkrétní kalendář - 8945
2024-07-18_KALEND-1_nastaveni.png
Pokud je v nastavení kalendáře zaškrtnuto "Umožnit definovat lékaře ve slotech a zadávat při objednávání", pak je dialog pro definici časového slotu doplněn o políčko "Lékař". V kalendáři pak mohou být definovány sloty třeba jako na obrázku - pondělí, středa, pátek jeden lékař, zbytek týdne druhý lékař.
Při tomto nastavení kalendáře se pak zadává lékař i přímo do objednávky - výchozí lékař je ten, který je nastaven ve slotu, nicméně uživatel může vybrat jakéhokoliv jiného lékaře z nabídky. Lékař (jeho zkratka) se následně zobrazuje i na objednávce v kalendáři (při najetí myší nad objednávku).
Další drobné úpravy a novinky
SCORE2 - Systemic Coronary Risk Estimation 2
V systému CGM MEDISTAR jsme od nyní na základě doporučených postupů pro všeobecné praktické lékaře (2022 - MUDr. Miloš Táborský, MUDr. Michal Vrablík) nahradili původní výpočet SCORE novým algorytmem SCORE2.
Zároveň s výpočtem SCORE2, pokud má pacient zadáno měření hmotnosti a výšky, umožňuje formulář i odvození a vykázání jednoho ze 3 signálních kódů v rámci prohramu VZP plus. Viz obrázek:
Laboratorní žádanka - odeslání titulů pacienta
Na žádost pacientů (a jejich lékařů byly do elektronické laboratorní žádanky odesílané do laboratoří doplněny na adekvátní místo tituly pacienta (titul před a titul za).
Příkazu k transportu - uložení profilu
Podobně jako u jiných poukazů (K, Z, FT) jsme i do příkazu k transportu udělali možnost ukládat si vzorové příkazy k transportu, takzvané profily. Toto je vhodné používat zejména pokud často používáte odesílání pacienta na specializovaná pracoviště, kde je potřeba mimo adresu doplnit i náze zařízení a pracoviště. Viz obrázek:
Nové klíčové slovo pro lékařské zprávy
Do vytváření šablony lékařské zprávy jsme přidali nové klíčové slovo:
- Lékařská zpráva - adresát zprávy {MED_LETTER_WHOM}
Zároveň s tím, abychom sjednotili názvosloví jsme upravili název klíčového slova "Datum vytvoření lékařské zprávy" - bylo přejmenováno na:
- "Lékařská zpráva - datum vytvoření" {MED_LETTER_DATE_CREATION}
Nová role - vedoucí sestra
Pro větší zdravotnická zařízení, ale u pro zákazníky, kteří chtějí dát svým sestrám větší práva v systému CGM MEDISTAR jsme vytvořili novou uživatelskou roli - vedoucí sestra.
Tato uživatelská role je typu "sestra", tedy:
- lze dle potřeby u daného uživatele měnit roli "sestra" na "vedoucí sestra" a naopak
- lze uživatele s rolí "vedoucí sestra" přiřazovat k lékaři (podobně jako u uživatele s rolí "sestra")
Vedoucí sestra má na rozdíl od běžné sestry přístup zejména na různé přehledy a statistiky, ale i nastavení. Konkrétně se jedná o tyto funkce:
- Přehled faktur
- Přehled jízd v návštěvní službě
- Přehled léků
- Přehled plateb
- Přehled prohlídek
- Přehled PZT
- Přehled registrovaných pacientů
- Přehled vykázané péče
- Číselník dispenzarizací
- Číselník frází
- Číselník frází - Hlavičky sestav
- Číselník plátců
- Číselník privátních ceníků
- Nastavení eNeschopenky
- Nastavení eRp
Sjednocení podpisu a jména uživatele - zejména tisky
V různých tiscích a komunikacích s třetí stranou nebylo jednotné používání jména a podpisu uživatele. Proto jsme se rozhodli pro sjednocení používání "podpisu uživatele" v tiscích a exportech dat (alespoň taqm, kde je to možné).
Nejprve tedy k nastavení "Podpisu" uživatele - naleznete ho přímo v nastavení Uživatelů - viz obrázek:
Pokud tedy máte podpis uživatele nastaven, pak se bude správně tisknout a exportovat v těchto výstupech:
- tisk receptu a odeslání eReceptu
- tisk a odeslání laboratorní žádanky
- tisk papírového poukazu na PZT a odeslání ePoukazu na SÚKL
- tisk poukazů K, Z, FT, příkaz k transportu
- zobrazení přihlášeného uživatele v CGM MEDISTAR (vpravo nahoře)
Zde je příklad tisku: