DENTIST+: Nastavení přístupových údajů pro eRecept

K nastavení eReceptu v programu je možné přistoupit až ve chvíli, kdy máte aktivovaný přístup do centrálního úložiště SÚKLu a v počítači naimportován kvalifikovaný certifikát a certifikát od SÚKLu.

Po odbržení obálky s přístupovými údaji od SÚKLu je nutné změnit všechna hesla, čímž se služby aktivují. Získanými údaji je možné provést přihlášení až poté, co SÚKL obdrží potvrzení o převzetí zásilky do vlastních rukou (obvykle do 23 dnů).

TIP: Návod na aktivaci účtu u SÚKLu a vygenerování certifikátu pro přístup do centrálního úložiště receptů


Pro odeslání eReceptu je nutné mít splněné tyto body:
  1. Zdravotnické zařízení musí mít zřízený přístup do SÚKLu a přidělený kód PSZ (číslo, které je v dopise od SÚKLu uvedeno jako „Údaje zdrav. zařízení pro přístup do centrál. úložiště“). K registraci slouží webové stránky www.epreskripce.cz.
  2. Pro komunikaci se SÚKLem se používá SSL certifikát, který od něj získáte na adrese https://pristupy.sukl.cz. Zde vyberte Správa přístupů - Správa identit. SSL certifikát je nutné mít nainstalován na každém počítači, ze kterého se bude vystavovat elektronický recept. Podrobný návod zde: Návod na generování SSL certifikátu. Nestačí mít certifikát v počítači pouze stažený, musíte jej nainstalovat - jednoduše na něj 2x klikněte a projděte průvodce. Heslo zadáte to, které jste zadali při jeho generování.
  3. Každý lékař odesílající recept musí mít své přihlašovací jméno. Tento údaj v dopise od SÚKLu nalezente v části "Údaje osoby pro přístup do centrálního úložiště" (jedná se o dlouhý kód).
  4. Každý lékař by měl mít i svůj kvalifikovaný certifikát 1).
  5. eRecept není možné používat na operačním systému Microsoft Windows XP. Musíte mít Windows 7, 8 nebo 10.

Poznámka 1): Kvalifikovaný certifikát lze získat od autorizovaných společností PostSignum, 1. certifikační autorita (ICA) nebo eIdentity.


Nastavení modulu eRecept v programu DENTIST+

Nastavení modulu se provádí přímo na formuláři receptu v programu DENTIST+. Zobrazte si tedy kartu pacienta a klikněte v levém horním rohu na menu Pacient > Recept pro zobrazení seznamu pacientových receptů. Zde ikonou + vyvoláte přidání nového receptu. Tlačítkem [OK] pak potvrďte datum.
Na zobrazeném formuláři klikněte na ikonu erp_novy a vyberte z menu volbu nastaveni1 Nastavení komunikace se SÚKLem.

Společné nastavení pro celé zdravotnické zařízení:
  • Uveďte kód PZS, které SÚKL označuje jako Údaje zdravotnického zařízení pro přístup do centrálního úložiště.
  • Vyberte server, na který se mají odesílat data (výchozí hodnota je Ostrý server).
  • Ikonou ciselnik zvolte SSL certifikát (získáte na SÚKLu).
Poznámka: Tento certifikát musí být nainstalovaný na každém počítači, na kterém eRecept budete chtít odesílat.
Pokud máte na počítači více Windows účtů, musí být nahrán i v každém profilu Windows, ze kterého se eRecept bude odesílat.
Individuální nastavení lékaře:
  • Zadejte přihlašovací jméno a heslo Údaje osoby pro přístup do centrálního úložiště (údaje získané na SÚKLu doporučujeme tento údaj kopírovat pomocí windows schránky CTRL+C, pro vložení pak CTRL+V).
  • Vyplňte telefonní číslo (na eReceptu povinný parametr).
  • V sekci pro výběr a nastavení certifikátu zadejte Váš kvalifikovaný elektronický podpis.
Poznámka: Certifikát musí být nahraný ve Windows profilu počítače, ze kterého bude eRecept lékař odesílat.
Po nastavení klikněte na tlačítko [OK], které nastavení uloží.
Vzor nastavení: (pro plnou velikost kliknětě na obrázek)

natavene_dle_dokumentu

Tlačítko [Test spojení] slouží pro ověření komunikace s webovou službou SÚKLu.

Vytvoření a odeslání eReceptu

Po úvodním nastavení je možné recept odeslat. Vyplňte standardně formulář receptu – tedy lék, dávkování a množství. Lék vyberte z číselníku - na řádku s názvem klikněte na ikonu [...] čímž se zobrazí číselník léků seřazený podle názvu. Hledat v číselníku můžete tak, že přímo začnete psát název léku. Čím více písmen napíšete, tím blíže k léku budete. Vložení léku na recept provedete stiskem tlačítka [OK].

Odeslání eReceptu

Po vyplnění receptu klikněte na ikonu eRecept a z rozbaleného menu vyberte eRecept_poslat [Odeslat eRecept na SÚKL]. Zobrazí se formulář, kde je možné doplnit povinné údaje o pacientovi, nastavit požadované typy úhrady, případně změnit odbornost atd.
Po stisku tlačítka [OK] dojde ke komunikaci se SÚKLem, který programu přidělí unikátní číslo receptu. Toto číslo Vy předáte pacientovi, který jej následně předá v lékárně.
Poznámky:
  • Elektronicky odeslaný recept nelze měnit, formulář je zobrazen v režimu pouze pro čtení.
  • Recept lze na SÚKL zaslat pouze v aktuální den, kdy byl vytvořen. Odesílat starší recepty není povoleno.
Předání kódu eReceptu pacientovi
Po odeslání eReceptu se zobrazí okno s výběrem akce, jak chcete eRecept pacientovi předat. Na výběr máte tyto volby:
  • [ tisk_2 Tisk] Odešle eRecept na tiskárnu, formulář má stejné rozměry jako původní recept. Vytiskne se eRecept s čárovým a QR kódem.
  • tisk_terminal_A Tisk na pl. terminálu]  Odešle se eRecept na CGM TERMINÁL, který jej vytiskne včetně čárového kódu. Tato funkce bude dostupná od verze programu 1.0.2582 nebo vyšší.
  • [ eRecept_mail Odeslat e-mailem] Pokud máte na počítači nainstalovaného e-mailového klienta (Outlook, Windows Mail atd.), můžete eRecept odeslat e-mailem. Zpráva obsahuje přiložený PDF soubor, který vypadá stejně jako vytištěný dokument.
  • sms_Send Odeslat CGMeskou]  Používáte-li službu CGMesky, můžete pacientovi eRecept poslat SMS zprávou. Tato funkce bude dostupná od verze programu 1.0.2582 nebo vyšší.
  • [ eRecept_ES Odeslat eSERVICES] Pokud používáte služby CGM LIFE eSERVICES a pacient má účet, můžete pacientovi eRecept poslat zabezpečeným způsobem do jeho účtu.

Jak znovu vytisknout nebo odeslat e-mail s eReceptem?

Na formuláři receptu vyberte ikonu eRecept_OK a klikněte na volbu s požadovaným způsobem předání:

.

er_predani

Jak eRecept zrušit?

Na formuláři receptu vyberte ikonu eRecept_OK a klikněte na volbu s tlačítkem eRecept_zrusit. Zobrazí se formulář, kde musíte zadat důvod zrušení eReceptu.
Poznámka: eRecept lze zrušit pouze v daný den, starší eRecepty zrušit nelze.

V jakých případech se bude vystavovat papírový recept?

Tyto případy upravuje vyhláška 415/2017 o léčivech, týkající se elektronických receptů.

Kdy může lékař vydat papírový recept dle §1113:

  • omamné látky-modrý pruh
  • pro potřebu rodiny
  • ve veterinární péči
  • v rámci klinického hodnocení
  • pro uplatnění v EU mimo ČR
  • na záchranné službě
  • při poskytování odborné první pomoci
  • při poskytování zdravotní péče ve vlastním sociálním prostředí pacienta
  • když z prokazatelných objektivních technických důvodů není možné vystavit lékařský předpis v elektronické podobě a zdravotní stav pacienta předepsání léčivého přípravku vyžaduje. Technickým důvodem je zejména výpadek elektrické energie, služeb provozovatele internetového připojení, informačního systému předepisujícího lékaře, pro který není možné vystavit elektronický recept, nebo služeb webového rozhraní centrálního úložiště, pro který není možné vystavit elektronický recept

Jak se Vám líbil článek?

Celkové hodnocení: 4.4/5

13 komentářů

  • Děkuji za tento článek...díky němu jsme již aktivními uživateli e-receptu. zubní ordinace Senzadent Benešov s.r.o.
    • Vážená paní doktorko Walterová,
      děkujeme, aktuálně připravujeme i další vylepšení do eReceptu, které přinese některé zajímavé funkce. (např. možnost odeslat eRecept SMS zprávou)
  • Dobrý den,
    Nejde mi Váš postup-Pacient > Recept a ikonou přidejte nový recept. Na zobrazeném formuláři klikněte na ikonu eRecept eRecept a vyberte z menu volbu nastaveni1 Nastavení komunikace se SÚKL.

    Vámi popisovaná ikona při zadání nový recept se mi neobjeví, nevím proč.

    Prosím o pomoc, jak postupovat, děkuji . Hlavenková
    • Vážená paní doktorko Hlavenková, kolega z technické podpory se Vás pokusí kontaktovat. Pravděpodobně nemáte poslední aktualizaci programu DENTIST+.
  • V tomto článku píšete:" Uveďte kód PZS (číslo, které je na SÚKLu uvedeno jako „Služba pro přístup ambulantních pracovišť“ pod přihlášením jako zdravotnické zařízení)."

    Je to velmi matoucí, v dokumentech od SUKLU není zkratka "PZS" ani "Služba pro přístup ambulantních pracovišť"

    Na vašem screenshotu výše je uvedno "PZS (údaje zdrav. zařízení pro přístup do centr. uložiště)", to u6 trochu koresponduje s tím co nám píše SUKL, ale výše napsaný návod se tíms tává zmatený a zkratka PZS je velmi zavádějící-i když chápu že by to mohlo být něco jako "poskytovatel zdrav. služeb"...

    Berte jen jako připomínku pro zlěpšení návodu a i položky v softwaru, ne jako kritiku.

    - pokud jsme to dobře pochopil, je to označeno v dopise od suklu jako "údaje zdrav. zařízení pro přístup do portálu"
    • Vážený pane doktore,

      na základě Vaší připomínky jsme upřesnili nápovědu dle aktuálního stavu i znalostí, které máme. Pokud naleznete některé nepřesnosti nebo nejasnosti budeme rádi za Vaší zpětnou vazbu, abychom případné části doplnili.
      Je pro nás důležité, aby DENTIST+ odrážel aktuální popisy i dokumenty ze SUKLu.
    • Ted je to mnohem lepší, děkuji za upřesnění
  • Má poznámka, po rozfungování E -receptu mi tiskárna nevytisne recept na papír A6-formát receptu, pokud vytiskne, je zde kousek cca půl centimetru vlevo uříznut.
    Chápu že to může být nějakým nastavením tiskárny, ale původní recepty to tisklo normálně....co s tím?
    • Dobrý den, zkuste nastavit menší okraje tisku. Na formuláři s odeslaným eReceprtem klikněte na tlačítko eRecept a z menu vyberte Tisk eReceptu > Nastavení tisku eReceptu. Do okrajů zadejte menší okraje (např. 3mm). Taktéž zkontrolujte, zda máte správně vybranou velikost papíru (A6).

      Formulář jsem trochu zmenšil, změna se projeví v příští verzi (bude vydána v průběhu příštího týdne).
  • Dobrý den,
    při testu spojení u ereceptu se vyhodí chyba: Nelze vytvořit zabezpečený kanál SSL. Kde je chyba?
    Děkuji
    • Vážená paní doktorko Otradovcová – tato chyba může být způsobena několika faktory od poškozeného SSL certifikátu až po nevhodné nastavení Vašeho antivirového programu. Kolegové se Vás pokusí telefonicky kontaktovat, případně ve volné chvilce využijte naší linku technické podpory 246 007 890, kde se Vám také pomůžeme problém vyřešit.
    • Dobrý den, návod jak nastavit e-recept pro Dentist jste zveřejnili velmi pozdě!!!Začátkem prosince jsem volala jak mám e-recept nastavit v programu a váš technik mi to sice nastavil, ale účtoval si částku 500,00 za dvě minuty práce.O tomto návodu nám neřekl. S pozdravem Otavová
  • Vážená paní doktorko, tento článek na portálu CGM Svět byl založen a publikován 15.9. 2017 s tím že se postupně a několikrát doplňoval o aktuální informace na základě podnětů ze strany lékařů.

    Jeden z prvních listopadových komentářů od uživatelů také potvrzuje, že se dle návodu eRecept podařilo v programu úspěšně nastavit.

    9.10.2017 byly tyto informace rozesílány v informačním mailu k příležitosti vystavení aktualizace programu DENTIST+.
    13.10.2017 byl odesílán podzimní elektronický bulletin ve kterém došlo opět k rekapitulaci a také uvedení možností instalace včetně odkazu na tento článek.

    Přímo v programu jsme pak na tento zdroj také několikrát upozorňovali a v neposlední řadě docházelo a stále dochází k avízu v rámci ukončování programu.
    Děkuji za Vaši kritiku, ze které se pokusíme do budoucna poučit. S pozdravem Václav Čermák

Pro zobrazení nebo přidání komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.