Rozšiřující modul eNeschopenka slouží pro elektronickou komunikaci s ČSSZ.
Vystavení eNeschopenky je velice jednoduché a rychlé – při založení nové pracovní neschopnosti se veškeré známé údaje doplní (datum ze sytému, rodné číslo z identifikace pacienta, diagnóza z dekursu, zaměstnavatel a adresa bydliště z ČSSZ nebo identifikace pacienta atd.). Běžně tak jedním kliknutím založíte eNeschopenku a druhým uložíte. V tu chvíli je eNeschopenka připravena k odeslání. Odeslání je možné provést ihned, nebo později hromadně, například na konci pracovního dne.
Hlavní výhody v bodech
- Na základě rodného čísla načtete tyto údaje: jméno, příjmení, adresa, zaměstnavatel a telefonní kontakty (pokud jsou na ČSSZ evidované)
- Zrychlené zadávání osobních údajů pacientů pro sestru, lékaře i recepční
- Zrychlené aktualizace osobních údajů pacientů např. při změně trvalého bydliště nebo jména
- Minimalizace chyb při manuálním vyplňování údajů
- Minimalizace zamítnutých eReceptů díky chybným osobním údajům vedených v ambulantním systému
- Správa a historie neschopenek ve známém prostředí ambulantního systému
- V kombinaci s modulem eKontrol lze načítat i údaje o zdravotní pojišťovně a registrujícím praktickém lékaři
Obsah
- Založení nové eNeschopenky (DPN)
- Tisk a odeslání eNeschopenky (DPN)
- Příjem odpovědi z ČSSZ
- Změny v eNeschopence - Opravné podání a HOL
- Vystavení Potvrzení o trvání dočasné pracovní neschopnosti (PTDPN) nebo karantény
- Ukončení eNeschopenky (DPN)
- Převzetí eNeschopenky od jiného lékaře
- Hromadné odeslání podání na server ČSSZ
- Ikony použité v knize podání eNeschopenek
- Načítání notifikací z ČSSZ
- Vystavené formuláře k eNeschopence
- eNeschopenka je vystavena, ale nedaří se odeslání na ČSSZ
- Zrušení eNeschopenky (storno)
- Nastavení eNeschopenky
- Načítání adres při zakládání nových pacientů
Založení nové eNeschopenky (DPN)
V okně Ambulance > Neschopenky se založí nový záznam ikonou (nebo klávesou >Insert<).
Po založení eNeschopenky lze zvolit přepínačem, zda pro identifikaci pacienta při odeslání na ČSSZ bude použito rodné číslo nebo datum narození. Volba "Datum narození" je vhodná zejména u cizinců, jejichž rodné číslo (číslo zdravotního pojištění) je odlišné od evidenčního čísla pojištěnce, přiděleného ČSSZ, popř. toto číslo nemusí být přiděleno vůbec. Pokud je pacient v kartě (Identifikace) označen příznakem "Cizinec" nebo pokud nemá v kartě vyplněné rodné číslo, bude při vystavení eNeschopenky přepínač automaticky nastaven na volbu "Datum narození".
Poznámka: V případě nastavené volby na "Datum narození" není funkční načítání adresy místa pobytu a adresy zaměstnavatele z ČSSZ.
Pokud máte v nastavení aktivní volby pro načítání adresy bydliště a zaměstnavatele pacienta, dojde při založení nového záznamu k jejich automatickému načtení. Po načtení adres bude zobrazen seznam, ze kterého vyberete nejdříve adresu bydliště a následně zaměstnavatele. Při neaktivní volbě pro automatické načítání adres bude do eNeschopenky předvyplněna adresa trvalého bydliště z Identifikace pacienta. Zaměstnavatel se z Identifikace pacienta nedoplňuje. V eNeschopence můžete provést i ruční načtení adresy z ČSSZ tlačítkem [Č], trvalého bydliště z Identifikace pacienta tlačítkem [T], nebo přechodného bydliště z Identifikace pacienta tlačítkem [P]. U zaměstnavatele můžete ručně načíst zaměstnavatele z ČSSZ tlačítkem [Č].
Po vyplnění údajů a uložení záznamu dojde automaticky k vytvoření podání I. dílu eNeschopenky (indikováno ve spodním stavovém řádku okna). Pokud se jedná o převzatou eNeschopenku, je vytvořeno místo podání I. dílu, podání HOL.
Po uložení neschopenky se automaticky vygeneruje číslo ePodání (EČN).
Ikona v prvním sloupci symbolizuje druh a stav eNeschopenky:
Papírová eNeschopenka | |
![]() | Původní verze eNeschopenky (platná do konce roku 2019). |
![]() | Neodeslaná nová verze eNeschopenky (platná od 1. 1. 2020). |
![]() | Odeslaná nová verze eNeschopenky (platná od 1. 1. 2020). |
Tisk a odeslání eNeschopenky (DPN)
Dále je třeba vytisknout formulář pro pacienta (II. díl). Tisková sestava pro eNeschopenku 2020 se tiskne na bílý papír ve formátu A5 naležato. Sestavy eNeschopenky jsou již předdefinovány v MEDICUSu a elektronické číslo neschopenky (EČN) se taktéž generuje přímo v programu. Součástí EČN je IČPE, datum vystavení a pořadové číslo v rámci daného dne.
Pokud je v nastavení eNeschopenky zaškrtnuta volba ☑ Odeslat eNeschopenku při tisku, bude při tisku eNeschopenka pacienta rovnou odeslána na ČSSZ. Pokud je tato volba neaktivní, je nutné odeslat eNeschopenku ručně tlačítkem [Odeslat] přímo v eNeschopence, nebo z knihy podání (Ambulance > eNeschopenka - kniha podání) tlačítkem [Odeslat a přijmout], které odešle všechna neodeslaná podání hromadně.
Příjem odpovědi z ČSSZ
Příjem odpovědí se provádí v knize podání (Ambulance > eNeschopenka - kniha podání) opět ručně tlačítkem [Přijmout odpovědi]. První příjem odpovědí je dobré provést nejdříve za 5 minut po odeslání podání. Načítání odpovědí se provádí také jako první krok před odesláním nových podání tlačítkem [Odeslat a přijmout].
Odeslané podání eNeschopenky je označeno ikonou .
Přijaté podání eNeschopenky se označí ikonou se zeleným zatržítkem a přesune se na záložku /Zpracované/.
Odmítnuté podání je indikováno červeným křížkem , důvod zamítnutí podání je pak zobrazen ve spodní části okna na záložce /Odpověď/. V tomto případě je nutno neschopenku opravit a odeslat opravné podání, které se vytvoří po opravě neschopenky. Po opravě je v historii podání původně zamítnuté podání indikováno zeleným křížkem (= bylo opraveno jiným podáním).
Pokud byla všechna podání eNeschopenek úspěšně odeslána a všechny odpovědi přijaty bez toho, aby byla zamítnuta, je tabulka v knize podání na záložce /Nezpracované/ prázdná.
Poznámka: Pokud by došlo na potřebu vyřešit problém s eNeschopenkou např. telefonicky a podání by se z nějakého důvodu nepodařilo vůbec odeslat, je možné podání stornovat z kontextové nabídky (přes pravé tlačítko myši). Stornované podání se přesune na záložku /Zpracované/ a toto podání je přeškrtnuté.
Změny v eNeschopence - Opravné podání a Hlášení ošetřujícího lékaře (HOL)
Před jakoukoliv změnou v eNeschopence je doporučeno zkontrolovat, zda nedošlo k převzetí (nebo ukončení) eNeschopenky jiným lékařem kliknutím na tlačítko [Ověřit stav].
Pokud bylo původní podání eNeschopenky serverem z nějakého důvodu odmítnuto nebo je lékařem zjištěna chyba až po odeslání podání, je potřeba provést opravu, vytvořit Opravné podání a odeslat.
Při požadavku na změnu údajů v eNeschopence v průběhu léčby (např. diagnóza, vycházky, adresa ...) potřebujete vystavit a odeslat Hlášení ošetřujícího lékaře.
Opravné podání i HOL vytvoříte editací, změnou a uložením původní eNeschopenky. Po úpravě a uložení eNeschopenky je uživatel dotázán, zda chce vytvořit Opravné podání nebo HOL, pokud jsou v danou chvíli možné obě varianty, případně je hlášení vytvořeno automaticky.
Vytvoření Opravného podání nebo HOL je indikováno ve spodním stavovém řádku okna.
Teď už zbývá hlášení jen odeslat kliknutím vlevo nahoře na tlačítko [Odeslat].
Vystavení Potvrzení o trvání dočasné pracovní neschopnosti (PTDPN) nebo karantény
Před vystavením potvrzení je doporučeno zkontrolovat, zda nedošlo k převzetí (nebo ukončení) eNeschopenky jiným lékařem kliknutím na tlačítko [Ověřit stav].
Lístek na peníze se vystavuje vždy k 14. kalendářnímu dni od vzniku pracovní neschopnosti a dále pak vždy minimálně jedenkrát za měsíc. Toto říká vyhláška o nemocenském pojištění. V běžné praxi se lístek vystaví k 14. dni a poté ke konci měsíce. Z tohoto důvodu jsme do nastavení eNeschopenky (Konfigurace > Nastavení elektronické komunikace) přidali volbu Termín PTDPN, ve které si můžete vybrat, podle které varianty budete chtít termín vystavení počítat. Výchozí hodnota je nastavena podle běžné praxe.
U pacienta označte v seznamu požadovanou eNeschopenku, nahoře klikněte na tlačítko [Formuláře] a ze seznamu vyberte Potvrzení o trvání dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény. Potvrzení je předvyplněno, zkontrolujte vyplněné údaje, nastavte datum "Dočasná pracovní neschopnost (nařízení karantény) ke dni" na požadované datum a nahoře klikněte na tlačítko [Odeslat].
Potvrzení lze také jednoduše vystavit a odeslat z přehledu práce neschopných v menu Ambulance > Kniha práce neschopných pacientů. V seznamu vyberete požadovanou eNeschopenku a nahoře klikněte na tlačítko [Potvrzení o trvání...].
Ve sloupci "Dní do PTDPN" je zobrazeno kolik dní zbývá do termínu vystavení PTDPN a ve sloupci "Minulé PTDPN" se zobrazuje termín vystavení posledního lístku na peníze (PTDPN).
Ukončení eNeschopenky (DPN)
Před ukončením DPN je doporučeno zkontrolovat, zda nedošlo k převzetí (nebo ukončení) eNeschopenky jiným lékařem kliknutím na tlačítko [Ověřit stav].
Pro ukončení neschopnosti klikněte u pacienta v seznamu na požadovanou eNeschopenku a následně na tlačítko [Ukončit] vlevo nahoře. Zkontrolujte správnost předvyplněných údajů (datum ukončení, konečná Dg. …) a neschopenku uložte. Po uložení dojde k vytvoření podání III. dílu eNeschopenky. Teď už zbývá podání III. dílu jen odeslat kliknutím vlevo nahoře na tlačítko [Odeslat].
Převzetí eNeschopenky od jiného lékaře
V neschopence klikněte na druhé tlačítko z leva [Převzít].
Proběhne komunikace s ČSSZ a pokud existuje k danému pacientovi (rodnému číslu) eNeschopenka, zobrazí se číslo eNeschopenky s datem vystavení ve formě tlačítka.
Po kliknutí na toto tlačítko s číslem eNeschopenky budou zobrazeny podrobnosti eNeschopenky a budete vyzváni k potvrzení, zda chcete tuto eNeschopenku opravdu převzít. Po potvrzení dojde k převzetí a vložení eNeschopenky do programu.
Pokud není dostupná eNeschopenka, nabídne se formulář na ruční převzetí eNeschopenky:
Pro cizince je potřeba přepnout "Identifikovat pacienta podle" na datum narození.
Po vyplnění požadovaných údajů (žlutě podbarvená pole) klikněte na tlačítko [OK].
Hromadné odeslání podání na server ČSSZ
Při uložení, opravě nebo změně záznamu eNeschopenky program automaticky generuje podání, které je připraveno k pozdějšímu ručnímu odeslání. Podání připravená k odeslání najdete v menu Ambulance > eNeschopenka - kniha podání. Podání připravené k odeslání je v knize podání indikováno ikonou s obálkou.
Pokud nevidíte eNeschopenky, které založil jiný uživatel, nebo jsou založeny pod jiným IČPE, upravte volby Uživatel a IČPE na požadované (například na Vše jako na obrázku). Ve výchozím stavu je nastaveno na přihlášeného uživatele a jeho IČPE. Pokud nastavení změníte, volba se při zavření okna uloží a příště se otevře se stejným nastavením.
Samotné odeslání se pak provede dávkově (všechna vytvořená podání se odešlou najednou) kliknutím na tlačítko [Odeslat a přijmout].
Podání eNeschopenky lze provést také samostatně v okně "Historie podání", které je dostupné přes tlačítko v okně s neschopenkami vybraného pacienta.
Podání není zpracováno okamžitě, ale server vrátí pouze jednoznačný identifikátor podání. Odeslání podání může občas trvat i několik minut; z důvodu čekání na identifikátor nelze odeslání přerušit.
Po zpracování na straně ČSSZ se za tento identifikátor načte odpověď. Odeslaný záznam je indikován ikonou s hodinami.
Ikony použité v knize podání eNeschopenek
Nezpracované eNeschopenky
![]() | Podání eNeschopenky určené k odeslání. |
![]() | Opravné podání eNeschopenky určené k odeslání. |
![]() | Odeslané podání, čeká se na odpověď. |
![]() | Podání bylo odmítnuto, je potřeba provést opravu neschopenky nebo údajů v identifikaci pacienta, případně odeslat znovu se správnými přihlašovacími údaji nebo certifikátem (tzn. vytvořit opravné podání). |
Zpracované eNeschopenky
![]() | Podání bylo přijato. |
![]() | Podání bylo odmítnuto, ale již bylo vytvořeno opravné podání. |
![]() | Stornované podání je přeškrtnuto a dále se s ním již nebude pracovat. |
Typy podání
![]() | První díl eNeschopenky (založení). |
![]() | Třetí díl eNeschopenky (ukončení). |
![]() | Hlášení ošetřujícího lékaře (předání do péče jiného lékaře nebo změna údajů v neschopence). |
![]() | Potvrzení o trvání dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény. |
Načítání notifikací z ČSSZ
Zprávy o stavu vyřízení jednotlivých žádostí se nově automaticky stahují z ČSSZ přímo do programu. Odpovědi ČSSZ tak již přestanou chodit e-mailem.
Notifikace se týkají těchto žádostí:
- Žádost o udělení souhlasu k povolení možnosti volit dobu vycházek.
- Žádost ošetřujícího lékaře o udělení souhlasu ke zpětnému uznání dočasné PN.
- Žádost práce neschopného o změnu pobytu – pobyt v cizině.
- Žádost ošetřujícího lékaře o udělení souhlasu k uznání DPN v období 7 dnů po ukončení předchozí DPN orgánem nemocenského pojištění.
- V Knize podání eNeschopenky (Ambulance > eNeschopenka - kniha podání) přejděte na záložku /Žádosti/. Zde naleznete seznam všech vystavených žádostí, které mohou mít tento stav:
- čeká na odpověď.
- žádost byla schválena.
- žádost byla zamítnuta.
- žádost byla odbavena
U každé žádosti je ve spodní části okna zobrazen detail s popisem, o co bylo žádáno. Případně lze žádost kdykoli otevřít kliknutím na tlačítko [Zobrazit žádanku].
V případě, že žádost byla ze strany ČSSZ schválena, můžete na tuto změnu velmi snadno vystavit HOL, a to kliknutím na tlačítko [Provést změnu do eN]. Údaje ze žádosti se automaticky přenesou jako změna do eN, kterou poté můžete odeslat.
Jakmile změny odešlete, označte si žádost tlačítkem [Odbavit] jako vyřízenou. To můžete provést z tohoto okna nebo přímo z formuláře Historie podání u dané eNeschopenky.
Odbavené žádosti si můžete pro lepší přehlednost schovat kliknutím na tlačítko [Skrýt odbavené].
Vystavené formuláře k eNeschopence
V přehledu neschopenek pacienta najdete dole sekci Formuláře eNeschopenky.
Po jejím rozbalení budou zobrazeny všechny formuláře, které byly k dané eNeschopence vystaveny (tyto formuláře je možné dvojklikem zobrazit).
eNeschopenka je vystavena, ale nedaří se odeslání na ČSSZ
Pokud jste eNeschopenku vystavili, předali pacientovi II. díl, ale nedaří se z jakéhokoliv důvodu odeslat podání na ČSSZ, může lékař dle vyjádření ČSSZ podání odeslat i druhý den. V případě, že odeslání není možné ani druhý den, spusťte z menu Ambulance > eNechopenka - kniha podání, označte neodeslanou eNeschopenku a klikněte na tlačítko [Tisk náhradního hlášení]. Vytiskněte zobrazené náhradní hlášení na papír a pošlete ho poštou, nebo osobně doručte na OSSZ. Tato podání se v knize označí jako odeslaná. Na OSSZ ho zelektronizují a bude možné ho následně převzít k dalšímu zpracování do MEDICUSu.
Zrušení eNeschopenky (storno)
eNeschopenku lze v MEDICUSu smazat pouze v případě, že ještě nebylo odesláno žádné podání na server ČSSZ. Po odeslání podání není žádná možnost, jak tuto eNeschopenku zrušit elektronicky, protože rozhraní ČSSZ neobsahuje funkci pro zrušení eNeschopenky. Chybně zadané údaje (např. Adresa, Dg. …) lze dodatečně napravit opravným podáním eNeschopenky.
Pokud se podaří odeslat chybné podání (např. eNeschopenka omylem vystavená jinému pacientovi), je třeba zrušení eNeschopenky řešit telefonicky nebo písemně přímo s pobočkou OSSZ. Následně můžete eNeschopenku v MEDICUSu označit jako stornovanou (pouze v rámci programu, toto storno se nikam neodesílá) kliknutím na volbu Storno pod tlačítkem vlevo nahoře:
Stornovaná eNeschopenka bude v seznamu označena červeně. Pokud byste storno udělali omylem, je možné ho zrušit opětovným kliknutím na tlačítko [Storno].
Nastavení eNeschopenky
Dříve než začnete modul eNeschopenka nastavovat, je třeba mít jej v licenčním klíči. Registraci aktuálním licenčním klíčem provedete volbou Program > Licence, kdy v zobrazeném okně kliknete na tlačítko Z internetu.
Nastavení se provede v menu Konfigurace > Nastavení elektronické komunikace. V zobrazeném okně vlevo zvolte eNeschopenka.
Globální nastavení
Tlačítka pro správu IČPE ([Založit nového IČPE], [Upravit existující IČPE], [Deaktivovat IČPE] – použijte pouze v případě, kdy potřebujete více než jedno IČPE, které Vám bylo automaticky přiděleno z ČSSZ.
☑ Podepsat podání osobním certifikátem – ČSSZ nebude vyžadovat elektronický podpis, neboť k tomu není legislativně oprávněna. Elektronický podpis bude moci být nepovinnou součástí odesílaného elektronického podání, a to sdělí-li poskytovatel zdravotních služeb ČSSZ, že v rámci jeho systému budou lékaři při vystavení eNeschopenky připojovat elektronický podpis.
Nastavení uživatele
eNeschopenka
☑ Odesílat neschopenky elektronicky – zaškrtnutím volby aktivujete eNeschopenku.
☑ Odeslat eNeschopenku při tisku – každá eNeschopenka bude automaticky odeslána při tisku Průkazu práce neschopného.
☑ Načítat adresu bydliště pacienta při založení eNeschopenky z ČSSZ – automaticky při založení nové eNeschopenky provede program načtení adresy pacienta z ČSSZ.
☑ Načítat adresu zaměstnavatele při založení eNeschopenky z ČSSZ – automaticky při založení nové eNeschopenky provede program načtení adresy zaměstnavatele z ČSSZ.
☑ Načítat telefon pacienta z identifikace při založení eNeschopenky – součástí eNeschopenky odesílané na ČSSZ bude i telefon na pacienta.
☑ Upozorňovat na neodeslaná podání při zavření karty – pokud nebude vystavené podání odesláno při zavírání karty pacienta, budete na to upozorněni.
Identifikace
☑ Načítat bydliště pacienta při jeho založení - při zakládání nového pacienta do kartotéky se pokusí načíst jeho bydliště z ČSSZ po vyplnění rodného čísla.
☑ Načítat zaměstnavatele pacienta při jeho založení - při zakládání nového pacienta do kartotéky se pokusí načíst jeho zaměstnavatele z ČSSZ po vyplnění rodného čísla.
Termín PTDPN počítat - je možné nastavit vypočítaní termínu pro vystavení PTDPN na "po 14 dnech a pak ke konci měsíce" nebo "po 14 dnech a pak 1x za měsíc". Následně budete podle tohoto nastavení upozorňování kolik dní zbývá do vystavení PTDPN v Knize práce neschopných pacientů ve sloupci "Dní do PTDPN".
IČPE (ČSSZ) – vyplňte IČPE, pod kterým chcete eNeschopenky vystavovat, nebo pokud ho neznáte, klikněte na tlačítko [Vyžádat IČPE] a vyberte IČPE ze seznamu přidělených IČPE pro Vaše IČ. V případě více IČPE je hlavní IČPE zobrazeno tučným fontem.
Kód OSSZ (pobočky) – pokud nebylo doplněno automaticky dle IČPE, vyberte ručně z číselníku.
[Test spojení] – tímto tlačítkem můžete ověřit, zda je vše správně nastaveno a funguje komunikace se servery ČSSZ.
Doplňte certifikáty dle potřeby kliknutím na ikonku certifikátu:
- osobní certifikát pro podpis podání na portál ČSSZ (kvalifikovaný osobní certifikát) – aktivní pouze pokud je podepisování v nastavení povoleno;
- SÚKL certifikát pro přístup k ČSSZ
Nastavené IČPE a kód pobočky OSSZ lze z kontextové nabídky (přes pravé tlačítko myši) rozkopírovat i ostatním lékařům.
Zvolené nastavení potvrďte tlačítkem [OK].
Načítání adres při zakládání nových pacientů
eNeschopenka Vám může urychlit práci při zakládání nových pacientů. Pokud si v Nastavení eNeschopenky aktivujete volby Načítat bydliště pacienta při jeho založení a Načítat zaměstnavatele pacienta při jeho založení, bude po zadání rodného čísla u nového pacienta automaticky proveden pokus a načtení bydliště a zaměstnavatele z ČSSZ.
Pokud nechcete, aby se načítání dělo automaticky, můžete tyto volby vypnout. I nadále bude možné, u jakéhokoliv pacienta, provést pokus o načtení adresy bydliště a zaměstnavatele ručně v Identifikaci pacienta, na záložce Bydliště a Zaměstnání tlačítkem:
Poznámka: Formulář identifikace pacienta může začínat buď rodným číslem, nebo příjmením a jménem. Změnu pořadí lze změnit volbou Konfigurace > Nastavení - vlevo sekce Ambulance, vpravo uživatelská volba Kartu identifikace začínat příjmením a jménem místo rodným číslem.