PC DOKTOR/ PC DENT: Nastavení přístupových údajů pro eRecept

K nastavení eReceptu v programu je možné přistoupit až ve chvíli, kdy máte aktivovaný přístup do centrálního úložiště SÚKL a v počítači naimportován kvalifikovaný certifikát a certifikát od SÚKLu.

NOVÉ:

Končí Vám platnost SSL certifikátu SÚKLu? Máme pro Vás VIDEO návod a klasický návod

 

Po odbržení obálky s přístupovými údaji od SÚKLu je nutné změnit všechna hesla, čímž se služby aktivují. Získanými údaji je možné provést přihlášení až poté, co SÚKL obdrží potvrzení o převzetí zásilky do vlastních rukou (obvykle do 2-3 dnů).

TIP: Návod na aktivaci účtu u SÚKLu a vygenerování certifikátu pro přístup do centrálního úložiště receptů


Pro odeslání eReceptu je nutné splnit tyto body:
  1. Zdravotnické zařízení musí mít zřízen přístup do SÚKLu a přidělen kód pracoviště (číslo, které je v dopise od SÚKLu uvedeno jako „Údaje zdrav. zařízení pro přístup do centrál. úložiště“). K registraci slouží webové stránky www.epreskripce.cz.
  2. Pro komunikaci se SÚKLem se používá SSL certifikát, který od něj získáte na adrese https://pristupy.sukl.cz. Zde vyberte Správa přístupů - Správa identit. SSL certifikát je nutné mít nainstalován na každém počítači, ze kterého se bude vystavovat elektronický recept. Podrobný návod zde: Návod na generování SSL certifikátu. Nestačí mít certifikát v počítači pouze stažený, musíte jej nainstalovat - jednoduše na něj 2x klikněte a projděte průvodce. Heslo zadáte to, které jste zadali při jeho generování.
  3. Každý lékař odesílající recept musí mít své přihlašovací jméno. Tento údaj v dopise od SÚKLu nalezente v části "Údaje osoby pro přístup do centrálního úložiště" (jedná se o dlouhý kód).
  4. Každý lékař by měl mít i svůj kvalifikovaný certifikát 1).
  5. eRecept není možné používat na operačním systému Microsoft Windows XP. Musíte mít Windows 7, 8, nebo 10.

Poznámka 1): Kvalifikovaný certifikát lze získat od autorizovaných společností PostSignum, 1. certifikační autorita (ICA) nebo eIdentity.

 


Nastavení modulu eRecept v programu PC DOKTOR

Po přihlášení do programu zkontrolujte, zda máte aktuální verzi (vpravo dole se nebude nabízet „Aktualizace“). Pokud ne, proveďte nejdříve aktualizaci.

Nastavení eReceptu provedete přímo v kartě pacienta otevřením okna receptů (CTRL+R). Poté klikněte na ikonu "počítače" nastaveni_ikona v levém dolním roku okna a následně na tlačítko [eRecept]. Tím se zobrazí konfigurační okno eReceptu.

Údaje, které máte uvedeny ve Vašem programu, se automaticky předvyplní, následně je nutné vyplnit následující:

Do pole DIČ zadejte Vaše DIČ včetně předpony CZ, pokud DIČ nemáte, zadejte CZ00000000. 

Do pole Kód pracoviště 1 zadejte číslo uvedené na portálu SÚKLu pod přihlášením zdravotnického zařízení jako „Služba pro přístup ambulantních pracovišť“. 

er-kod-ambulance

Pomocí tlačítka [SSL certifikát] vyberte přístupový certifikát, který jste získali od SÚKLu.

V části Odesílat do vyberte možnost "úložiště SÚKL (SSL certifikát)".

Do pole ID lékaře 2 zadejte dlouhý kód uvedený na portálu SÚKLu pod přihlášením osoby jako „Služba pro přístup lékařů k CÚ“.

er-kod-pristup-cu
 (u stomatologů je název služby STOMATOLOGOVE misto LEKARI)

Heslo lékaře – zadejte nové heslo, které jste si nastavili pro Službu pro přístup lékařů k CÚ.

Pomocí tlačítka [Osobní certifikát] vyberte Váš kvalifikovaný certifikát, kterým se budou eRecepty podepisovat.

nastaveni PC DOKTOR


Nastavení uložte kliknutím na tlačítko [Ulož]. Zkontrolujte, že máte vpravo nahoře zaškrtnutou volbu "rozhraní ERP 201704", a následně zaškrtněte volbu "Používat eRecept" vlevo nahoře. Poté lze pomocí tlačítka [Test služby] otestovat funkčnost spojení se SÚKLem. V případě, že je vše v pořádku, se objeví následující hlášení :

nastavení eReceptu test

 

 

Nyní můžete okno s nastavením uzavřít a standardním způsobem vystavit recept. Pokud při tisku vyberete tiskový profil "eRecept", bude vytištěný recept ve spodní části obsahovat čárový kód eReceptu.

eRecept ukazka

 

V jakých případech se bude vystavovat papírový recept?

Tyto případy upravuje vyhláška 415/2017 o léčivech týkajících se elektronických receptů.

Kdy může lékař vydat papírový recept dle §1113:

  • omamné látky - modrý pruh
  • pro potřebu rodiny
  • ve veterinární péči
  • v rámci klinického hodnocení
  • pro uplatnění v EU mimo ČR
  • na záchranné službě
  • při poskytování odborné první pomoci
  • při poskytování zdravotní péče ve vlastním sociálním prostředí pacienta
  • když z prokazatelných objektivních technických důvodů není možné vystavit lékařský předpis v elektronické podobě a zdravotní stav pacienta předepsání léčivého přípravku vyžaduje. Technickým důvodem je zejména výpadek elektrické energie, služeb provozovatele internetového připojení, informačního systému předepisujícího lékaře, pro který není možné vystavit elektronický recept, nebo služeb webového rozhraní centrálního úložiště, pro který není možné vystavit elektronický recept

 

 

Jak se Vám líbil článek?

Celkové hodnocení: 4.5/5

26 komentářů

  • Děkuji za srozumitelný návod, díky kterému jsme to zvládli v ordinaci sami. Tedy až na to, že před tiskem ereceptu nám program nutil demoverzi modulu eRecept a službu jeho zprovoznění. A dovolat se v těchto dnech na Hotline je zázrak.
    Jedinou, zato pro mne docela zásadní, komplikací je to, že nemůžu z karty pacienta použít již dříve vydaný a zapsaný recept jako šablonu. Takže se musí, doufám jen napoprvé, vyplnit údaje o léku a dávkování znovu jako Nový recept. Nešlo by to upravit? Děkuji. Pohanková
    • Dobrý den,
      program by již neměl na demoverzi upozorňovat - prověřím to na vývojovém oddělení.
      Omlouvám se za potíže při volání na linku podpory - aktuálně je vzhledem k zavádění eReceptů a nemoci několika kolegů opravdu více vytížena.
      Vystavení receptu pomocí klávesy ENTER na starším receptu je funkční i při použití eReceptu. Kolegové z podpory se Vám ozvou a podívají se na problém přímo u Vás.
    • Dobrý den,
      po nastavení eReceptu program požadoval aktivaci demoverze. Je třeba to nějak řešit nebo mohu používat demoverzi?

      Děkuji. Sládková
  • Dobrý den, už jsem u nastavení tisku eReceptu. Vybrala jsem profil eRecept, ale ten se tiskne bez rastru/pozadí. Když jsem vybrala tiskový profil VZP 2010 s pozadím, tak se tam netiskne čárový kód, ikdyž jsem zaškrtla možnosti code128SUKL a codeSUKL. Je to myšleno tak, abychom tiskli eRp na koupené tiskopisy z tiskárny (např.DITIS) nebo na čistý papír? Do předtištěných se mi to zas nevejde, protože je dole text "razítko poskytovatele, jmenovka, podpis a telefon"... děkuji za odpověď. Herinková
    • Dobrý den,
      u profilu eRecept lze aktivovat pozadí tím, že ho vyberete, kliknete na tl. Definice tisku. Na tomto okně je dole uprostřed zaškrtávátko Bez pozadí, ověřte, že není zaškrtnuté. Po odškrtnutí by se mělo pozadí zobrazit. Poté stačí okno zavřít a recept vytisknout.
      eRecept můžete také tisknout do stávajících tiskopisů, nicméně tam je třeba opět v Definici tisku aktivovat políčka code128SUKL a codeSUKL a následně je posunout na místo, kam se mají tisknout.
  • Dobrý den,

    po nastavení eReceptu program požadoval aktivaci demoverze. Je třeba to nějak řešit nebo mohu používat demoverzi?

    Děkuji. Sládková
    • Dobrý den,
      toto není třeba dále řešit, eRecept lze používat bez změny licence. Hlášení o aktivaci demoverze bude v další verzi programu odstraněno.
  • Dobrý den,
    ráda bych se zeptala kde v programu najdu jaký lék byl v lékárně pacientovi vydán?
    Děkuji Váňová
    • Dobrý den,
      v okně receptů vyberte požadovaný recept, ve spodní části okna je hlášení "Recept odeslán do centrálního úložiště". Na pravé straně tohoto hlášení je tlačítko "Více informací", to Vám zobrazí informace o vybraném eReceptu.
  • Dobrý den. Prosím o radu, jak rozliším základní a zvýšenou úhradu při vyplňování eReceptu programem PC DOKTOR ? A jak se dá ve stejném programu opravit recept již uložený v úložišti ? (např. nesprávná dávka léku). Děkuji
    • Dobrý den,
      v současné době nelze upravit jen část receptu. Je nutné recept zrušit standardně pomocí DEL, tím dojde k odeslání zrušení receptu na SUKL. Následně pak vystavit nový recept.
  • Dobrý den,
    prosím o radu. Na receptu se mi místo čárového kódu zobrazovala a následně i vytiskla 15 místná kombinace písmen a čísel. Zkoušel jsem upravit vlastnosti pole code128SUKL, ale bohužel jsem ho odstranil. Snažím se ho obnovit vložením nového pole, ale nedaří se. Nějaké řešení? Děkuji.
    • Tak pole code128SUKL je zpět, ale čárový kód se stále netiskne, pouze zmíněná kombinace čísel a písmen. Pokud erecept pomocí klávesy F10 přenesu do PDF, tak se čárový kód již zobrazí. Děkuji. Bušek
    • Dobrý den,
      u pole code128SUKL je třeba nastavit písmo Code128. Toto nastavíte v definici tisku po výběru pole vlevo dole pomocí tlačítka [...]. Přépadně lze použít profil eRecept, kde je toto již přednastaveno.
  • Dobrý den, prosím o pomoc, po nastavení jsem chtěl provést otestování služby (používáme PC DEN) a objevuje se chyba: Požadavek byl přerušen: Nelze vytvořit zabezpečený kanál SSL/TLS. Mohu poprosit, co s tímto dělat?
    • Dobrý den,
      toto může mít více příčin. Zkuste prosím následující:
      - ověřte, že v části zdravotnické zařízení (horní) máte nastaven SSL certifikát stažený ze SUKLu
      - ověřte, že používáte nový certifikát SUKLu, který byl generován z adresy pristupy.sukl.cz, jako vydavatel certifikátu je uvedeno: CN=SUKL G2 Issuing CA,
      - zkuste program PC DOKTOR spustit s oprávněním správce, klikněte na ikonu PC DOKTORa na ploše pravým plačítkem myši a zvolte spustit jako správce
      - zkuste znovu nainstalovat SSL certifikát stažený ze SUKLu
      Pokud nic z toho nepomůže kontaktujte prosím naši linku podpory.
    • Problém vyřešen, stačilo vypnout a znovu zapnout "rozhraní ERP 201704".
    • Dobrý den,
      stejný problém "Nelze vytvořit zabezpečený kanál SSL/TLS" vyřešen postupem "vypnout Rozhraní 201704, uložit a následně zátržítko znovu zatrhnout a uložit".
      Pro ověření vlastních údajů a stavu identit u SUKL je dobrý odkaz: https://identity.sukl.cz/modules/EI/index.php?h=auth&a=login
      kde si každý může ověřit své údaje, (nalezeno náhodou ani nevím kde a jak...)
  • Dobrý den, je c PC Doktor možnost opravit již vystavený a dosud lékarnou nevydaný erecept? Oprava (dávkovaní, síly) a stisk "ulož a odešli" nefunguje - data se neuloží ani v programu, ani v CEÚR. Z vlastní zkušenosti víme, že v jiných SW takový postup funguje.
    Děkuji
    • Dobrý den,
      v současné době nelze recept upravit. Je nutné jej zrušit a vystavit nový.
  • Děkuji, věřím, že tento pro většinu lékařů poměrně zasadní nedostatek brzy odstraníte aktualizací, aby se pacienti nemuseli vracet pro nový recept např. v případě, kdy z lékárny vyvstane požadavek na nějakou změnu v receptu, kterou lze nyní provést jen elektronicky.
    • Dobrý den,
      v aktualizaci programu, která bude uvolněna ve druhé polovině ledna bude obsažena i možnost opravovat eRecepty.
  • Dobrý den,
    děkuji za srozumitelný návod. Nicméně se mi poslední dny množí žádosti pacientů na zaslání eRp emailem. bylo by možné vyhotovit i návod na toto nastavení? Zatím se mi nepodařilo zprovoznit.
    Děkuji
    • Dobrý den,
      v lednové verzi je již obsažena možnost odeslat pacientovi email nebo SMS pomocí služeb SUKLu. Přímo při vystavení nového receptu je možné vpravo dole v části Notifikace SUKL zvolit Email nebo SMS. Pokud máte v osobních údajích pacienta tyto údaje vedené, tak se zvolený kontaktní údaj odešle spolu s receptem na SUKL a ten pak odešle notifikaci pacientovi.
      Děkuji za námět, připravíme k tomuto tématu samostatný článek.
    • Dobrý den, děkuji za skvělou zprávu. Jen by to IMHO chtělo větší osvětu, aby se to všichni uživatelé dozvěděli. Přeci jen na tento blog chodí lékaři či lékařky (spíše jejich IT specialisté = manželé) až v případě problémů, takže často náhodou, a jeho přehlednost není nejlepší, já se např. na tuto problematiku ptal již před 2 měsíci a tam pořád visí informace, že to není možné - https://blog.cgmsvet.cz/proc-resit-erecept-uz-nyni/.
      Kvituji také, že se již přenáší ID receptu u magistraliter do záznamu, ale není u nich ta možnost odeslání SMS či e-mailem, a hlavně nastavení tisku nekoresponduje s nastavením klasického receptu, musím to zkusit nastavit ručně. Tam by to chtělo nějak zaškrtnout, ať si tisk převezme jako výchozí nastavení z receptů.
      Také mi vadí, že po poslední aktualizaci je okénko Recepty širší, takže se na šířku nevejde na monitor (používáme ho na výšku, což je přehlednější), ale hlavně se nedá zúžit, jako většina slušně vychovaných oken, jde to pouze vertikálně. Když se ale maximalizuje, tak se to šířce přizpůsobí, takže by to určitě mohlo jít v další aktualizaci nastavit. K čemu jsou v okně Recepty některé sloupečky, zejména ty prázdné, jsem taky nikde nenastudoval.
      Dříve jsme dostávali informace, co která aktualizace obsahuje, napravuje, to mi dnes chybí. A takový průšvih, jako je s aktualizací Windows, to by se mělo neprodleně po jeho zjištění dát nějakým způsobem na vědomí všem uživatelům, např. rozesláním e-mailu, SMS či jinak. Kdybych se o tom čirou náhodou nedozvěděl tady na blogu a opravdu za 5 minut 12 to nezachránil (aktualizace W10 čekala jen na restart PC), tak si vůbec neumím představit, jaký by to byl průšvih, když by manželka nespustila program a venku narvaná čekárna. A jí je opravdu jedno, jestli za to můžou hoši z Redmondu nebo z Nových Butovic. Odskákal bych si to stejně já.
      Jinak děkuji za podle mne velký kus jistě nelehké práce, dovedu si představit, jaká je asi komunikace s programátory SÚKLu. I když jejich infolinka je na tom v současnosti stejně jako váš Hotline, tj. beznadějně nedostupné. :-)
      pohanka
  • Dobrý den,
    aktuálně vyšel nový článek o změnách v eReceptu https://blog.cgmsvet.cz/co-noveho-v-ereceptu/ , kde jsou popsány nové funkce, včetně odesílání notifikací pacientům přes služby SUKLu.
    Vaší připomínku k oknu Receptů jsem předal na vývojové oddělení.
    Na konci minulého roku a na začátku tohoto byla linka opravdu extrémně vytížena (dostupnost cca 50%). Nicméně nyní je již dostupnost zpět na téměř 90%.

Pro zobrazení nebo přidání komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.