Předáváte dávky na VZP elektronickou cestou a používáte certifikáty od PostSignum?

Od 2. 11. 2019 začala certifikační autorita PostSignum (CA) vydávat certifikáty pro koncové zákazníky dle nových certifikačních politik, které znemožňují používání kvalifikovaných certifikátů pro účely autentizace majitele.

Dnem 2. 11. 2019 došlo ke změnám ve vystavování kvalifikovaných certifikátů u PostSignum CA 4. Certifikáty vystavené po tomto datu nelze použít pro účely autentizace a je nezbytné pro elektronickou komunikaci použít certifikát komerční!

Pokud si budete elektronický podpis prodlužovat nebo vystavovat nový, doporučujeme vytvořit vždy kombinaci jak kvalifikovaného, tak rovněž komerčního certifikátu. Předejdete tak případným komplikacím.

  • Komerční certifikát – slouží k ověření totožnosti uživatele a šifrování elektronické komunikace (protokolem SSL), zkráceně pro přístup (např. v modulu eDávky, eKontrol).
  • Kvalifikovaný certifikát – slouží pro elektronické podepisování dat (např. v modulu eParafa, eNeschopenka, eRecept ap.).

V případě, že pro komunikaci s VZP využíváte modul eDávky a B2B kanál, doporučujeme používat komerční certifikát, který je zároveň na VZP B2B službě řádně zaregistrován.

 

 

 

 

 

Další informace, zdroje:

https://www.vzp.cz/e-vzp/b2b-komunikace/podporovane-certifikaty
https://www.vzp.cz/e-vzp/vzp-point/podporovane-certifikaty
http://www.postsignum.cz/certifikacni_politiky.html
https://blog.cgmsvet.cz/predavate-davky-elektronickou-cestou-pouzivate-certifikaty-od-i-ca/ 

Jak se Vám líbil článek?

Celkové hodnocení: 3.9/5

15 komentářů

  • Stejně tak nejde použít pro vstup na VZP point. Nezobrazí se v nabídce certifikátů na žádném prohlížeči.
  • Dobrý den,
    týká se to i B2B komunikace. V článku Odesíláte vyúčtování na VZP elektronicky? A víte, jaký certifikát používáte? z 23.5.2019 bylo uvedeno následující:

    >Lékaři, kteří pro komunikaci s VZP využívají B2B kanál, nejsou níže uvedenou >změnou dotčeni.
  • Ověřeno praxí. K eDávkám přes B2B po obnově kvalifikovaného cert. na CA4 je třeba komerční certifikát.
    Zatím se mi ho podařilo vložit jen zasláním veřejné části na VZP.
  • V případě, že využíváte pro komunikaci s VZP modul eDávky a B2B kanál ... mohu onen stupidní B2B NEpoužívat? Existuje taky možnost komunikace s VZP bez onoho B2B (jako u ostatních ZP)?
  • Miroslav Toms 15. 11. 2019 upraveno
    OMG - diví se ještě někdo, že lékaři (a nejen lékaři, jsou i nelékařští pracovníci ve smlouvě s ZP) nenávidí českou verzi elektronizace zdravotnictví? Dost se snažím problémy pochopit, protože s počítači pracuji už od počátku 80.let. Mám s tím ale fak velký problém!
    Uvažuje vůbec někdo ve státní správě ve smyslu zavést pro zdravotnictví jediný specifický certifikát, který bude vyhovovat všem stranám (státní správa, ZP, SUKL) pro všechny potřeby eHealth? Tedy, aby se z lékařů a dalších zdravotníků nemuseli stávat amatérští IT subspecialisté? Aby obslužné SW firmy mohly tento jediný certifikát zakomponovat do systémů a jednoduše provádět aktualizace bez toho, aby každý jeden zdravotník trávil hodiny googlováním u řady autorit, pojišťoven a pod a hledal vždycky znovu a znovu fungující řešení?
    • Dobrý den,

      plně s Vámi souhlasím. To je přesně příklad toho, jak se elektronizace dělat nemá. Už dnes potřebujete tyto certifikáty:
      - osobní kvalifikovaný pro podpis
      - certifikát SÚKL pro šifrování komunikace
      Přibude:
      - komerční pro přihlašování
      - z FÚ pro EET

      Asi je to o tržím hospodářství. Proč vydávat jeden na řekněme 3 roky, když mohu vydat několik na 1 rok. Platnost certifikátů samotných autorit je 10 let a více. Někdo namítne, že certifikáty SÚKLu a FÚ jsou zadarmo, ale kdo z nás ví, kolik stojí provoz těchto úřadů placených z rozpočtu.
    • Souhlas, jen bych upravil závěr. Toto není problém tržního hospodářství, protože ani lékaři ani naše SW firmy nemáme tržní volbu. Postup a povinnost elektronizace nám diktuje státní správa, která není schopná vnímat systém komplexně zčásti díky ignorantství a zčásti svou neschopností.
  • Miroslav Toms 15. 11. 2019 upraveno
    Do třetice.
    Píšete: u kvalifikovaných certifikátů není v účelech použití: Ověření klienta. ... Jak to tedy je?

    Přešel jsem ze starého (asi) komerčního od KB na podle mého vyšší formu kvalifikovaného od Postsignum, před týdnem. Vyšší formu odvozuji z toho, že na stránkách Pošty se píše: Na rozdíl od kvalifikovaného certifikátu, není komerční certifikát automaticky uznáván úřady státní správy. ...

    Zatímco u kvalifikovaného se píše: Pomocí kvalifikovaného certifikátu vytvoříte zaručený elektronický podpis, který je uznáván všemi orgány veřejné moci v ČR. ... Ale pro komunikaci s VZP je to málo ???
    Toto asi nejsem schopný pochopit.

    Nyní potřebuje také moje žena - fyzioterapeutka - nový certifikát. Jaký si tedy má pořídit ???
  • Dobrý den,
    dopadne tato devastační změna i na přihlašování certifikátem k portálům ostatních pojišťoven? Znamenalo by to opět komplikované předávání veřejné části klíče, za předpokladu, že si zřídíme i komerční certifikát (což zřejmě je nutné).
  • mohu bez problémů použít v e dávkách místo SSM ověření kvalif.certifikát pro portál ZP ?
  • Dobrý den,
    jsem z těch certifkátů zcela zmatená...mám od září 2019 "čerstvý "kvalifikovaný post signum..zatím vše funguje,mám čekat nějakou zradu od ledna u VZP?? či když je to nastaveno tak to půjde a za rok požádám o obojetný cerifikát post signum??
    děkuji
    Otáhalová
    • Dobrý den,

      tak Vaše odpověď mě zcela zmátla. Já jsem to pochopil tak, že od 1.1.2020 potřebuji komerční certifikát pro přihlášení do VZP v každém případě. Pouze, když obnovuji kvalifikovaný certifikát po 2.11.2019, potřebuji komerční certifikát již teď. Je to tak, nebo jsem to špatně pochopil.
  • Dobrý den,

    ještě bych měl dotaz při přihlašování k VZP Pointu. Bude po 1.1.2020 fungovat přihlášení pomocí mailu, hesla a SMS?

    Děkuji za odpověď.

Pro zobrazení nebo přidání komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.